Selecteer een pagina

De bomen staan volop in bloei. Als je erbij staat dan hoor je gezoem, er zitten veel bijen in. De natuur is zo mooi, alle takken lopen uit en je ziet alles steeds groener worden. We hebben een wandeling waarbij we langs beekjes en riviertjes lopen, daar is het zo mooi, het is net een sprookje. De kinderen vinden het leuk om erover heen te springen, van de ene naar de andere kant, weer terug en hup ze zijn weer aan de andere kant. Dan rennen ze achter elkaar en zo wordt er heel wat afgesprongen. Op natte sokken na, komen we nog steeds droog thuis. Het is natuurlijk wachten op de dag, dat er één een keer in het water springt.

Iris maakt een aantal keren per week een spelling en leesles, uit de werkboeken die we uit Nederland hebben meegenomen. Ze was dit jaar in groep 3 begonnen en dan leer je lezen en schrijven. We willen dit wel voortzetten, want het is belangrijk dat ze goed leert lezen en dat doe je door veel “lees kilometers” te maken. We hebben leesboekjes mee en ook via de online bibliotheek kunnen we eenvoudig leuke boekjes lenen. In het spelschrift leert ze allerlei categorieën die behulpzaam zijn bij het schrijven. Zo is er categorie 2; Zingwoord: Net als bij ding dong. Of Categorie 4; Plankwoord: Daar mag geen g tussen zoals bij bijvoorbeeld bank, stank. Ook zijn we bezig geweest met de au in pauw, of de ou in koud. Dan komt het toch nog van pas dat ik voor juf heb geleerd. We willen haar wel gemotiveerd houden, dus aan het einde van het thema doen we iets speciaals. Het onderwerp van Thema 8, is De Schat. We hebben het thema afgesloten met een zelfgemaakte schatkaart. Met een Theezakje, wat bruine verf, wat vuur bij de randjes en zo kreeg de kaart een “oude look”. Jeroen had de schat verstopt! Dit leek de andere kinderen natuurlijk ook wel leuk, dus toen hebben we maar meteen drie schatkaarten gemaakt. De schat is gevonden!

De kinderen krijgen ook iedere dag huiswerk mee. Het is nu vakantie dus is er wat extra huiswerk mee gegeven, denk hierbij aan een rekenblad met diverse sommen zodat alles een beetje bijgehouden kan worden, een aantal regels van een gedicht uit je hoofd leren, een verhaal lezen en daar vragen over beantwoorden, een invuloefening, maar ook woorden oefenen voor het dictee. Het is wel zo dat de jongste het minste huiswerk heeft gekregen en dat Tessa en Dennis al iets meer “de klos” zijn. Toch is het wel heel fijn om steeds iets te doen, want ze waren zo goed bezig met de taal, het is ook zonde als je dan twee weken niets doet. Hoewel de kinderen daar iets anders over denken ;-).

We kijken ook regelmatig filmpjes van Alice Ayell. Als je op deze link klikt, zie je een voorbeeld filmpje op youtube. Zij spreekt heel duidelijk, je kan ook de ondertiteling bij de filmpjes aanzetten, dat is heel fijn! En ze ondersteunt haar verhaal met tekeningen, zo begrijp je heel veel. Het sluit mooi aan bij hoe het brein een taal verwerft. Je leert de taal vanuit verhalen. Wij hebben ook het lidmaatschap op haar eigen website waar de filmpjes in niveau zijn ingedeeld.

Tessa oefent ook graag haar dictee op een whiteboard, dit is nog even een laatste check, maar ze schrijft ze allemaal foutloos op. In haar schrift kunnen we de dictees ook terugzien. In het begin schrok ik mij een hoedje; er stonden allemaal strepen in het schrift. Toen ik beter keek, begreep ik het. In Frankrijk zetten ze met een rode pen een streep achter het woord als het goed is. Staat er een kruisje dan is het fout (erreur). Dus gelukkig het viel mee, al die rode strepen waren een goed teken! De “Maitress”, zo spreken de kinderen de leerkracht aan, schrijft er ook regelmatig “bien” bij, dat is “goed”.

Dennis zijn handschrift was niet zo netjes, in Nederland was het hem niet zo goed gelukt het verbonden schrift te leren, dus hij schreef vooral los. Ook dat waren hanenpoten en je moet goed je best doen om het te ontcijferen. Hier in Frankrijk vond de juf dat denk ik ook; want hij heeft alle letters opnieuw in verbonden schrift moeten leren. Evenals de hoofdletters in krulschrift. Dit werd serieus aangepakt want hij kreeg hier 1 op 1 begeleiding bij, nu kan hij al netjes aan elkaar schrijven, zo leuk dat hij nu een mooi handschrift heeft. Daar heb je, je hele leven wat aan.

Het konijnenhok is inmiddels afgetimmerd en Dennis is begonnen met het schuren ervan. De verf is al gekocht, want dat is natuurlijk een leuker klusje.

Op het erf scharrelt deze kip zo gezellig rond met haar kuikens.

Van mijn zus kreeg ik in januari een prachtig gedicht, wat ze speciaal heeft laten maken, voordat we gingen kreeg ik van haar dit gedicht en een tas vol met lieve cadeautjes. Voor als ik het moeilijk had. Dan mocht ik er eentje uitpakken. Dus eerst bleef ik er vooral van af, want hoe lastig zou het worden? Tot nu toe valt dat mee, dus ik ben toch maar aan de tas met verrassingen begonnen. Veel te leuk. Het gedichtje heeft een mooie plek gekregen in de keuken. Ik vind het prachtig. Het blijft me raken. Maar ook steeds op een andere manier, het heeft er ook mee te maken hoe het gaat die dag. Bijzonder dat er zoveel lagen inzitten.

We zijn inmiddels in Nederland want we hebben diverse werkafspraken, maar ook leuke privé afspraken! Heerlijk om mijn ouders weer te zien. Mijn zussen diep in de ogen te kunnen kijken en echt te knuffelen. Je kletst nog net even wat enthousiaster als je elkaar in het echt ziet. Ik ben al wezen sporten, gezellig met een leuke groep vrouwen bootcampen, ja dat had ik ook wel gemist. Ik ga nog een wandeling maken met een vriendin, mijn broer is jarig, een etentje bij mijn schoonouders en nog meer gezellige dingen. De kinderen hebben ook speelafspraken, zelfs nog een uitnodiging voor een kinderfeestje! Zo vliegen de dagen voorbij. Lekker op de fiets stappen en overal heen fietsen. Of met de auto, ik bedenk zelfs, dat het landschap toch echt vlak is hier in Nederland, dus ik begin ondertussen ook te wennen aan al die heuvels. Want normaal dacht ik daar niet bij na. En toch weet ik dat ik over een week ook weer zin heb om naar huis te gaan. Grappig dat het al zo snel gaat en zo voelt.

 

 

Wat is je reactie?
+1
5
+1
25
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0